سفارش تبلیغ
صبا ویژن

واریس

واریس نوعی اتساع غیرعادی و پیچخوردگی وریدهای سطحی است که به دلیل گردش خون غیرعادی در اندامها ایجاد میشود. این عارضه میتواند علل مختلفی داشته باشد و معمولا در اندامهای تحتانی شایع است اما به ندرت در نقاط دیگر هم دیده میشود. بهطور کلی علت ایجاد واریس، نارسایی دریچههای لانه کبوتری در اندامهای تحتانی است که این نارسایی خود به دلایل مختلفی ایجاد میشود. ایستادنهای طولانیمدت به صورت بیحرکت و ثابت در یک مکان مهمترین و شایعترین علت ایجاد واریس است. برای مثال پاسبانها، پلیسهای راهنمایی و رانندگی، آرایشگرها و جراحان بیشتر در معرض ابتلا به واریس قرار دارند. با ایستادنهای طولانیمدت دریچههایی که گردش خون را برقرار میسازند و باعث میشوند خون به صورت یکطرفه از اندام تحتانی تخلیه شود و به سمت قلب پیش رود، عملکردشان مختل میشود. در نتیجه خون در اندامها جمع میشود و حتی گاهیاوقات به صورت معکوس به پایین برمیگردد، زیرا نیروی جاذبه خون را به سمت پایین میکشد. البته فراموش نکنید که این حالت در سیاهرگها رخ میدهد و نه سرخرگها، زیرا گردش خون در سرخرگها به کمک نیروی پمپ قلب انجام میشود اما خون سیاهرگها به کمک پمپ عضلانی که در اندامهای تحتانی وجود دارد به گردش درمیآید. یعنی عضلات با انقباض و انبساط خود هنگام راه رفتن، حرکت کردن یا ورزش کردن خون را به گردش درمیآورند. حال اگر این 

مکانیسمها به هر دلیل انجام نشوند برای مثال پمپ عضلانی ضعیف باشد یا فرد بیحرکت باشد و این عضلات کار نکنند و دریچه در طولانیمدت نارسا شود، واریس ایجاد خواهد شد. علاوه بر ایستادنهای طولانیمدت دلایل مختلف دیگری برای نارسایی دریچهای وجود دارد از جمله چاقی، حاملگی، سابقه تصادف و آسیب دیدگی عروق، بالا رفتن فشار داخل شکم و انجام کارهای خیلیسنگین. مصرف سیگار و دخانیات نیز روی واریس تاثیر منفی میگذارد و باعث غیرطبیعیشدن گردشخون در پا میشود. از طرف دیگر دخانیات، سطح اکسیژن خون را کاهش میدهند و از این طریق پیشرفت واریس را تسریع میکنند. البته درصدی از موارد واریس به صورت ژنتیکی در خانوادهها ایجاد میشود؛ بنابراین اگر پدر یا مادر سابقه واریس داشته باشند فرزندان آنها شانس بیشتری برای ابتلا دارند. همچنین با بالا رفتن سن از آنجایی که از اندامها استفاده بیشتری میشود و ممکن است فرد دچار اضافه وزن شود احتمال ایجاد واریس بیشتر میشود. در برخی مقالات نیز آمده است که انداختن پارویپا میتواند احتمال ایجاد واریس را افزایش دهد.
بروز عروق واریسی به خصوص در زنان بسیار رایج است. حدود 25 درصد از همه بزرگسالان دارایواریس هستند. تقریباً 1 نفر از هر 4 بزرگسالان در ایالات متحده مبتلا به وریدهای واریسی هستند. در اکثر موارد، واریس در قسمت پایینی پاها ظاهر میشود.